Best Western

Best Western är en av världens största hotellkedjor med över 4000 hotell i fler än 100 länder. Vi utvecklade en kampanjsida till kampanjen Best Breakfast.

Bakgrund

För att marknadsföra sig i Sverige har Best Western satsat på en lyxig frukostbufé framtagen av kändiskocken Tina Nordström. Det inkluderade även en kampanjsida i form av en Facebookapplikation. Kampanjen gick ut på att dela ut gratis frukostar till sina Facebookvänner. Varje morgon släpptes 100 nya gratisfrukostar med först till kvarn som kunde utnyttjas dagen efter.

Lösning

Kampanjsajten utvecklades som en Facebookapplikation på en webbplats i WordPress och WooCommerce. För att ta del av kampanjen måste användaren först logga in med sitt Facebook konto, därefter väljer användaren en Facebookvän att skänka bort frukosten till och vilket hotell. Vännen får sedan ett SMS i från kampanjsidan med information kring frukosten.
Eftersom trycket på gratisfrukostarna var högt implementerade vi även funktionalitet för att köpa frukostar. Funktionaliteten för SMS implementerades genom SMS-tjänsten Nexmo och betalning via Klarna.

Resultat

Kampanjen blev väldigt lyckad och gratisfrukostarna tog slut inom en timme varje morgon, därefter fortsatte även frukostköpandet i betalversionen. Eftersom kampanjsidan utvecklades i e-handelsverktyget WooCommerce var frukostar och kunder väldigt lättadministrerade, kundsupporten kunde smidigt administrera ordrar och även skicka ut nya sms från admin.