Gevalia

Gevalia är skandinaviens största kafferosteri och ägs av den amerikanska jättekoncernen Mondelēz International. Vi utvecklade deras lojalitetssystem.

Bakgrund

Gevalia letar efter att stärka lojaliteten hos sina konsumenter och vill därav skapa ett lojalitetsprogram med tillhörande lojalitetssystem. I systemet ska användare kunna skicka in kvitton på köp av Gevalias produkter. Dessa kvitton valideras sedan manuellt i en kvittohanteringsportal och godkända kvitton ger poäng till insändaren. Poängen kan därefter användas till att köpa olika premier som t.ex. biobiljetter eller presentkort. Fullservicebyrån Isobar framställde design och statiskt frontend.

Lösning

Systemet byggdes i PHP-ramverket Zend Framework 2. Ramverket ger mer flexibilitet och frihet i systemarkitektur än att utveckla hela portalen i ett Content Management System (CMS), men samtidigt går det att utnyttja färdig funktionalitet utan att uppfinna hjulet på nytt. Den största fördelen med att använda ett CMS är innehållshanteringen, av den anledningen byggde vi frontend i CMS:et WordPress med en brygga till systemets logik. På så sätt utnyttjar systemet fördelarna med ett ramverk och CMS.

Resultat

Till Mondelēz levererades ett komplett lojalitetssystem i tid med en snäv tidsplan där Gevaliakonsumenter kan MMS:a, e-posta eller ladda upp bilder på sina kvitton in i systemet. Det blev ett stort genomslag då systemet tog del av en omfattande kampanj kring Coffee Made Happy. Ta gärna del av lojalitetssystemet på geochfa.gevalia.se.