Stockholm House Equalizer

Tillsammans med Åkestam och Holst har vi utvecklat en kampanjsida till Pause Ljud och Bild, som är en musikaffär i centrala Stockholm.

Bakgrund

Pause Ljud och Bild är kända för sina kontroversiella och spännande kampanjer. Den här kampanjsidan leker med sättet vi köper bostäder idag och låter dig hitta din bostad efter önskat ljudsystem och den ljudnivå du kan spela din musik. Den visar bostäder till salu i Stockholm kommun och sorterar dem efter hur väl ljudisolerad bostaden är. Majoriteten av alla bostäder till salu i Stockholm går igenom kampanjsidans algoritmer och Vi går samla in alla bostadsobjekt skapade vi skript som skrapar mäklarfirmors hemsidor och sparar information om deras annonserade bostadsobjekt i vår egen databas. Detta görs varje natt för att hålla databasen uppdaterad.

Lösning

För att effektivt samla in den data som behövdes utvecklade vi skript som kontinuerligt söker igenom 11 stycken mäklarsiter och hämtar ut de aktuella bostadsannonserna. Information om bostaden sparas i vår egna databas för att sedan köras genom en algoritm som avgör hur ljudisolerad bostaden är. Algoritmen är baserad på information från akustik- och ljudexperter, den sätter först ett grundvärde baserat på byggår, våning och bostadstyp och justerar sedan grundvärdet baserat på takhöjd, balkong, 3glas-fönster och parkettgolv. Det resulterar i att lägeneheten får ett värde mellan 1-10, där 10 är välisolerat och 1 är dåligt isolerat.
Annonserna plottas sedan ut på en anpassad Google Maps-karta och efter optimering kunde över 2000 annonser plottas ut på kartan utan det minsta lagg. De kunde sedan sorteras med hjälp av ett vred som symboliserar en ökad volym.

Resultat

Kampanjen blev väldigt lyckad och uppmärksammad i media. Vi utvecklade även en bannerannons som visade kampanjsidan i mindre format men fortfarande erbjöd samma funktionalitet med sortering av annonser i bannern.
Kampanjsidan blev nominerad i ett dussin olika pristävlingar och vann silver i en av de mest prestigefulla, London International Awards, och tävlade mot ca: 16 000 andra bidrag.