Responsive design innebär att skapa webbplatser som fungerar och ser väl ut på en mängd olika enheter och skärmstorlekar, inklusive datorer, plattor och mobiltelefoner. Målet med responsiv design är att ge en optimal användarupplevelse, oavsett vilken enhet användaren använder för att besöka webbplatsen.
Mobile First
Mobile first är en strategi vid design och utveckling av webbplatser, som innebär att man först designar och utvecklar för mobila enheter och sedan skalar upp för större skärmar. Detta är viktigt för webbplatser där primära användare besöker via mobila enheter
Mer om Responsive design
Flexibla Rutnät
Responsiv design använder rutnät baserade på procent och flexibla layouter som kan anpassas till olika skärmstorlekar. Detta innebär att element på sidan kan justeras och skalanpassas beroende på enhetens skärmstorlek.
Responsiva Bilder och Media
Bilder och media i responsiva webbplatser skalas proportionellt och kan anpassa sig till behållarens storlek. Detta görs ofta genom att använda CSS-regler som max-width: 100%; vilket gör att bilderna inte överstiger sin föräldrarelements bredd.
Media Queries
Media queries är en CSS-teknik som gör det möjligt att tillämpa olika stilar beroende på användarens enhet, såsom bredd, höjd och upplösning. Som exempel kan en media query användas för att ändra layouten när skärmen är större än 600 pixlar bred:
@media (min-width: 600px) {
.container {
flex-direction: row;
}
}
Fluid Layouts
En fluid layout använder bredder baserade på procent för element snarare än fasta pixelvärden, vilket gör att layouten kan flyta och justeras dynamiskt med skärmens storlek.
Sökmotoroptimering
Förutom självklara fördelar med Responsive design, så är det även grundläggande för att ha en god sökmotoroptimering. Google och andra sökmotorer föredrar mobilvänliga webbplatser och har responsiv design som en rankingfaktor. En responsiv webbplats kan därmed förbättra din ranking
Sammanfattning
Responsiv design är en självklarhet i webbutveckling. Det säkerställer att webbplatser fungerar och ser bra ut på alla typer av enheter och skärmstorlekar. Mobile first är en princip som borde användas ifall din primära målgrupp besöker via mobila enheter.